Contact Info
198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

De start van vele projecten krijgt aandacht. Er wordt gevierd, geïnstalleerd, ge-kick-off-t enz. In dit artikel wil ik een paar tips schrijven over een stiefkindje in projectmanagement en dat is de terugblik na afloop van een project. De kunst & wetenschap van reflectie is vaak een ongeoefend terrein van het management. Dat is echt jammer omdat er vaak zo ongelofelijk veel goud te vinden is in de vorm van lessen voor de toekomst.

De Standish Group doet jaarlijks onderzoek naar de performance van projecten. Het blijkt dat er verschillende tijdverspillers in project planning zijn, waardoor het merendeel van de projecten niet binnen de geplande tijd wordt opgeleverd. Medewerkers bouwen tijdens de planning van projecten een behoorlijke veiligheidsmarge in om er zeker van te zijn dat ze de activiteit op tijd kunnen afronden. Uit onderzoek blijkt echter dat ze de ingebouwde veiligheidsmarge verspillen. In deze blog kijken we naar de oorzaken van deze verspilling.

Veel projectmatig werkende organisaties bieden producten aan die 24-uur per dag voor klanten beschikbaar moeten zijn. Denk hier aan webapplicaties, ICT-infrastructuur en productielijnen. Geen enkel product of dienst is perfect en alles kan kapot. Er moet dus iemand zijn die bij een probleem de klant direct te woord kan staan en voor een oplossing kan zorgen. Om dit te faciliteren moet je een storingsdienst opzetten en medewerkers op die storingsdienst plannen. Klanten vragen ons geregeld over de best practice van een

Bedrijven melden zich wel eens bij ons met de opmerking dat ze willen gaan plannen. Als we wat doorvragen wordt het duidelijk wat ze daar eigenlijk mee bedoelen. Sommige zoeken namelijk een tool voor capaciteitsplanning om daarmee de werkdag van hun medewerkers te plannen. Anderen willen alleen maar een tool om een lijst met to-do’s te beheren. Aan die to-do’s willen ze een deadline en projectinformatie kunnen hangen. Wanneer de medewerker de taak uitvoert staat niet vast, dat mag hij

Bij sommige organisaties, zoals architectenbureaus, zien we dat medewerkers op langlopende projecten gedurende de looptijd voor een gemiddeld aantal uren per week worden ingepland. Vervolgens mogen deze zelfstandige professionals zelf per week bepalen wanneer en hoeveel ze aan een project werken. Het gevolg is dat de  werkelijk bestede uren al gauw niet meer aansluiten op de gemiddeld ingeplande uren.

De afdeling verkoop wil dat ene project scoren en er doorheen drukken, maar het is maar de vraag of het wel in de planning past. Regelmatig wordt tegen het management geroepen dat er mensen bij moeten, maar hen overtuigen is toch lastiger dan gedacht. Het lukt toch altijd (net) met de huidige bezetting? In deze blog behandelen we hoe je met zicht op de bezettingsgraad goed onderbouwde discussies kunt voeren met bijvoorbeeld het management en de afdeling verkoop.