De WHY van Timewax: het verhaal van oprichters Mark & Jurgen

De WHY van Timewax: het verhaal van Mark en Jurgen

Vroeger werd Mark door Jurgen ingehuurd als consultant voor zijn ICT-team. Tegenwoordig maakt het duo deze consultancy rol geheel overbodig. Maar waarom doen ze dat en wat is daarbij de visie? In dit interview lees je waarom ze Timewax hebben opgericht.

Wat heeft jullie geleid tot het oprichten van Timewax?

Daarvoor moeten we terug naar het consultancybureau dat we daarvoor hadden. In die periode kwamen drie factoren samen die ons naar Timewax leidden.

  1. Consultancy is altijd beperkt tot het aantal uren dat je kunt inzetten. Met een software ontwikkelaar als toenmalige derde compagnon zagen we al gauw de toegevoegde waarde van standaardsoftware bouwen voor meerdere klanten tegenover maatwerk consultancy-diensten leveren aan een kleinere groep klanten.
  2. Als projectmanager maakte Mark planningen voor tientallen mensen. Dit deed hij in Excel, want in die tijd was er alleen software voor het hoge segment en dit was onbetaalbaar voor het MKB. Het maken van de planning kostte hem één dag per week – dat waren 1/5 dagen dat hij niet met zijn echte werk bezig kon zijn.
  3. De wereld van online software begon te groeien en dit was precies wat planning software toegankelijk zou maken voor het MKB. Op die manier kon alle data naar de cloud en agenda’s automatisch gesynchroniseerd worden.

Deze combinatie van frustraties en mogelijkheden heeft ons op het idee van Timewax gebracht en zo hebben we vanaf 2007 stapsgewijs onze consultancy business verwisselt voor een online softwarebedrijf.

Wat is de visie voor Timewax?

Wij geloven dat dienstverleners beter grip op tijd kunnen krijgen. Met Timewax maken we dat makkelijk en toegankelijk. Geen consultants voor implementatie, maar gewoon aanmelden, inloggen en draaien. Naarmate jij opschaalt groeit Timewax met je mee en kun je stap voor stap meer functies implementeren. Wij kennen jouw branche en onze roadmap passen we daarop aan.

Met grip op tijd komen een hoop voordelen. Allereerst speel je jouw eigen tijd vrij door je planning te vergemakkelijken. Zo kunnen jij en je team efficiënter werken en worden jullie productiever op klantopdrachten. Dat vertaalt zich naar meer declarabele uren en dus een hogere omzet.

Daarnaast gaat ook de kwaliteit van je dienst omhoog door goed te plannen. Want, als jij de juiste mensen met de juiste competenties op het juiste moment op de juiste projecten inzet, dan wordt alles beter. De kwaliteit van je projectuitvoering gaat omhoog, waardoor je projecten op tijd en binnen het budget afrondt. Daar worden zowel jij als de klant natuurlijk blij van.

Ook je medewerkers zullen zich beter op hun plek voelen, want je laat ze werk doen wat bij hen past. Niet werk waar ze onder- of overgekwalificeerd voor zijn, maar werk dat een beetje uitdagend is. Zo zijn je werknemers gelukkiger, voorkom je bore– of burnouts en zullen ze langer bij je blijven.

Grip op tijd snijdt aan 4 kanten

Op een hoger niveau vertaalt grip op tijd zich naar de maatschappij, want dat is waar de diensten geleverd worden. Zo snijdt het mes uiteindelijk aan 4 kanten: efficiëntere bedrijfsvoering, tevreden klanten, gelukkige medewerkers en een maatschappij die gedijt op kwalitatieve diensten.

Mark de Jong
Mark is directeur bij Timewax. Hij heeft een achtergrond als project- en resourcemanager bij o.a. PricewaterhouseCoopers Management Consultants met expertise op het gebied van Professional Service Automation (PSA).