Wordt jouw organisatie beter in plannen?
Logischerwijs zou je zeggen van wel. Je krijgt steeds meer inzicht en ervaring in het planningsproces en daar bouw je op voort. Maar hoe stel je dat vast? Bijvoorbeeld een hogere productiviteit wil niet per se zeggen dat je beter geworden bent in plannen. In deze blog beschrijven we hoe je de planning performance van jouw organisatie kunt meten.
2 Killer KPI’s voor een prognose bij projecten
Er zijn natuurlijk zat manieren om je projecten te analyseren. Budget vs. werkelijk, planning vs. werkelijk, bestedingsverschillen op basis van percentage gereed, enzovoort. En allemaal waardevol, alleen gericht op terugkijken.
Plannen bij een krimpende organisatie
Als de vraag en/of omzet structureel daalt, dan spreken we van krimp. Bij een krimpende organisatie moet je grip krijgen op de grootste uitgaven, namelijk de inzet van medewerkers. Hieronder geven we inzicht in onze visie op krimp, gezien vanuit het perspectief van de personeelsplanning door innovatief plannen.
Over autopsie na afloop van een project (goudzoeken)
De start van vele projecten krijgt aandacht. Er wordt gevierd, geïnstalleerd, ge-kick-off-t enz. In dit artikel wil ik een paar tips schrijven over een stiefkindje in projectmanagement en dat is de terugblik na afloop van een project. De kunst & wetenschap van reflectie is vaak een ongeoefend terrein van het management. Dat is echt jammer omdat er vaak zo ongelofelijk veel goud te vinden is in de vorm van lessen voor de toekomst.
50% veiligheidsmarge in de project planning kan weg
Volgens de methode Critical Chain Project Management kan vijftig procent van de ingebouwde veiligheidsmarge in de project planning weg. Het is verspilde tijd. Door het wegsnijden kunnen projecten in driekwart van de tijd worden uitgevoerd. Dat is een tijdsbesparing van 25 procent. Om dit te bereiken hanteert de methode de techniek van Buffer Management.
4 tijdverspillers in project planning
De Standish Group doet jaarlijks onderzoek naar de performance van projecten. Het blijkt dat er verschillende tijdverspillers in project planning zijn, waardoor het merendeel van de projecten niet binnen de geplande tijd wordt opgeleverd. Medewerkers bouwen tijdens de planning van projecten een behoorlijke veiligheidsmarge in om er zeker van te zijn dat ze de activiteit op tijd kunnen afronden. Uit onderzoek blijkt echter dat ze de ingebouwde veiligheidsmarge verspillen. In deze blog kijken we naar de oorzaken van deze verspilling.
3 randvoorwaarden aan project voortgangsrapportage
Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van alle projecten over de einddatum en het budget gaan, ondanks dat projectmanagers beschikken over voortgangsinformatie. Nu blijkt dat project voortgangsrapportages vaak onnauwkeurig zijn. Hierdoor ontstaat het risico dat de projectmanager een verkeerde beslissing neemt en daardoor niet meer tijdig het project kan bijsturen.
De kunst van een storingsdienst plannen
Veel projectmatig werkende organisaties bieden producten aan die 24-uur per dag voor klanten beschikbaar moeten zijn. Denk hier aan webapplicaties, ICT-infrastructuur en productielijnen. Geen enkel product of dienst is perfect en alles kan kapot. Er moet dus iemand zijn die bij een probleem de klant direct te woord kan staan en voor een oplossing kan zorgen. Om dit te faciliteren moet je een storingsdienst opzetten en medewerkers op die storingsdienst plannen. Klanten vragen ons geregeld over de best practice van een
Capaciteitsplanning vs. To-do planning
Bedrijven melden zich wel eens bij ons met de opmerking dat ze willen gaan plannen. Als we wat doorvragen wordt het duidelijk wat ze daar eigenlijk mee bedoelen. Sommige zoeken namelijk een tool voor capaciteitsplanning om daarmee de werkdag van hun medewerkers te plannen. Anderen willen alleen maar een tool om een lijst met to-do’s te beheren. Aan die to-do’s willen ze een deadline en projectinformatie kunnen hangen. Wanneer de medewerker de taak uitvoert staat niet vast, dat mag hij
Van uren verantwoorden naar baas over eigen agenda
Bij sommige organisaties, zoals architectenbureaus, zien we dat medewerkers op langlopende projecten gedurende de looptijd voor een gemiddeld aantal uren per week worden ingepland. Vervolgens mogen deze zelfstandige professionals zelf per week bepalen wanneer en hoeveel ze aan een project werken. Het gevolg is dat de werkelijk bestede uren al gauw niet meer aansluiten op de gemiddeld ingeplande uren.