Contact Info
198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

Gegevens buit maken, informatielekken en het achterlaten van een bedrijfslaptop in de auto. Iedereen heeft er wel eens over gelezen, kent een voorbeeld of heeft het zelf meegemaakt. De beveiliging van bedrijfs- en persoonsgegevens is voor iedereen actueel. Het verlies van vertrouwelijke gegevens kan grote gevolgen hebben, zeker nu de nieuwe Europese privacywetgeving organisaties nieuwe verplichtingen oplegt.

Het is april. Waarschijnlijk dat de meeste collega’s druk bezig zijn met vakanties plannen en boeken. Een grote kans dat de aanvragen voor verlof bij jou als manager al op je bord liggen of nu binnen stromen. Hoe bepaal je wanneer iemand op verlof kan? Iedereen heeft recht op vakantie. Hoe zorg je ervoor dat je zicht houdt op alle aanvragen voor verlof? Wat moet je doen om ervoor te zorgen het bedrijf tijdens de vakanties door kan blijven draaien?

Op 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. De AVG stelt regels voor de bescherming van persoonsgegevens in de gehele Europese Unie. Dit heeft gevolgen voor elk bedrijf die projecten en resources plant en daarbij persoonsgegevens gebruikt. In deze blog bekijken we eerst het effect van deze wetgeving op het plannen van je medewerkers. Daarnaast bespreken we wat je als bedrijf moet gaan regelen.

Iedereen kent het fenomeen agenda. We plannen er ons werk in, ons privéleven en al onze andere afspraken. Voor één persoon is dit soms al een uitdaging. Stel je eens voor dat je wilt plannen voor vijftien, zeventig of tweehonderd collega's. Dan is plannen zonder het juiste gereedschap een bijna onmogelijke opgave. In deze blog bekijken we vijf krachten dat een digitaal planbord aan jouw organisatie kan leveren.

Wij zien regelmatig dat projectmatig werkende dienstverleners met enthousiasme een proefversie van Timewax starten om er vervolgens achter te komen dat ze er nog niet aan toe zijn. Ze hebben hun organisatie nog niet goed op orde en dat verdient eerst de aandacht, voordat je met een planning tool aan de slag gaat. In deze blog behandelen we de 3 bouwstenen voor een goede organisatie rondom planning.

Veel dienstverleners worstelen met de inzet van hun medewerkers op projecten. Dit is vooral wanneer verschillende delen van het bedrijf gaan trouwtrekken om medewerkers. Dit wil je voorkomen, want dat touwtrekken is funest voor een goede en tijdige uitvoering van projecten. Het voorkomen doe je door de juiste projectaanpak te kiezen. Ten eerste doe je dit door medewerkers fulltime toe te wijzen aan projecten. Daarnaast is het belangrijk om ook een goed onderscheid te maken tussen projecten en ander werk.

Verspilling is overal en elke dag om ons heen, zo ook in projecten. Je hebt vast wel eens van de methode Lean gehoord. Deze methode werd oorspronkelijk alleen bij productiebedrijven gebruikt, maar wordt nu ook in andere bedrijfstakken toegepast. Een van de speerpunten van Lean is het uitbannen van verspilling. In deze blog gaan we kijken wat we hiermee kunnen in de wereld van projectmatig werkende dienstverleners.

De Gantt Chart, oftewel een balkenplanning, is een specifieke methode om op grafische wijze de project planning inzichtelijk te maken. De vraag is echter: wanneer is het zinvol om een Gantt Chart te gebruiken en wanneer niet? In gesprek met organisaties valt mij namelijk op dat ze dat niet altijd scherp hebben en daardoor tijd verspillen of relevante inzichten ontberen. In deze blog geven we concrete handvatten over de zin en onzin van het gebruik van de Gantt Chart.

Plannen is samenwerken. Bij een project zijn er meerdere partijen die bij het maken van een planning belangrijke input geven. De klant geeft bijvoorbeeld aan wanneer het project klaar moet zijn. Daarnaast geeft de materiedeskundigen aan hoeveel tijd hij of zij nodig heeft om het project af te maken. De projectmanager geeft het project structuur, zodat alles zo ordelijk en effectief mogelijk verloopt. Vervolgens zorgt de resourcemanager ervoor dat de juiste medewerker op het project wordt gezet en anticipeert op